Snoliter doet trio in vakantie

‘Linda de Mol had in het verleden een affaire’ kopte nu.nl deze week. Holy Moly! Sluit ramen en deuren! Zandzakken voor de deur! Dit is nieuws; schokkend nieuws. En dan heb je het artikel nog niet eens gelezen.

Gelukkig hoeft dat ook niet. In het artikel staat namelijk niet meer dan dat Linda in haar eigen column in de Linda schrijft dat ze ‘toegeeft’ (?….) in het verleden ‘een affaire’ te hebben gehad. Maar ze zegt niet met wie, want ‘dan komt er gelazer..’. In dit geval heb je als lezer nog het geluk dat de kop van het artikel de lading een beetje dekt. In het artikel zegt ze inderdaad dat ze in het verleden een affaire heeft gehad. Toch betekent dat niet dat de bewering waar is. Linda doet in ieder geval alle moeite om geen enkel concreet aanknopingspunt of bewijs te geven dat wat zij beweert daadwerkelijk heeft plaatsgevonden.
En daar gaat het natuurlijk ook niet om. Doel is het verkopen van de Linda en de personal branding van Linda zelf. Linda moet immers bekend blijven om te kunnen blijven doen waar ze goed in is….ehm…tja…eeehhhm…bekende Nederlander zijn én blijven!

Bekende Nederlanders zijn daar goed in. Sterker nog, ze besteden heel wat tijd aan in het nieuws komen en blijven. Als je bekende Nederlander bent, maakt het niet uit wat je roept, áls je maar roept. Zo houd je je bekendheid hoog. Geer en Goor zijn daar ook goed in. Als Gerard Joling roept dat hij ‘het bed heeft gedeeld’ met zeker 4500 mannen (en een paar vrouwen), is hij weer even in het nieuws. En op het netvlies van booking agents. En vraagt iemand zich af of Gerard echt na afloop voorzichtig op de rand van zijn bed heeft zitten turven in een schriftje of dat iemand buiten ‘exit polls’ voor hem heeft gehouden? Welnee.

Dit soort (zelf)promotie werkt best een tijd. RTL-4 heeft jarenlang een stoet van eigen contractanten een podium voor zelf- én RTL-promotie gegeven in elkaars uitzendingen. RTL Late Night is daar het beste voorbeeld van met een welgevulde tafel met RTL-sterren die over hun eigen volgende of nieuwe spelshow of concert kwamen babbelen bij Humberto.
Tot het publiek toch genoeg van ze krijgt en wegkijkt. Dan verdwijnen sterren stil of morrend (Hennie Huisman, Ron Brandsteder….) naar de achtergrond. Linda houdt het nog wel even vol maar het feit dat ze het ongevraagd moet hebben over iets vaags en onbewijsbaars uit haar verleden betekent dat ze één stap verwijderd is van het voorgeborchte van de artiestenhel: het Vergetelvuur!

Denk nou niet dat alleen RTL-4, de Story en de Linda zich met dit soort dingen bezighouden. Ook de VPRO doet het. Afgelopen weekend lazen we in Volkskrant Magazine dat Janine Abbring, de presentator van Zomergasten (dat binnenkort begint!), nog nooit heeft samengewoond en dat ook niet van plan is. Boeiend? Neuh, maar het richt wel de aandacht op het programma Zomergasten.

Tot slot: met welke verwachting begon jij deze blog eigenlijk te lezen? Maakte de titel je nieuwsgierig? Dan volgt hier wellicht een teleurstelling: een van de twee snoliters speelt tijdens de zomervakantie in het buitenland elke avond een potje triominos met vrouw en kind…. De titel dekt hier dus geenszins de lading. Sorry! No hard feelings, hoop ik? Graag tot de volgende snolite!

ton

© snolite 2018

Delen? Graag!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *